Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) pada Mata Pelajaran Fikih dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Makassar

  • Ana Cahayani Fatimah STIT Sunan Giri Bima
Keywords: Cooperative learning model, Student Teams Achievement Division, student achievement

Abstract

The purpose of this study are to 1) assess the application form cooperative learning model type of Student Teams Achievement Division (STAD) to increase student achievement in the subjects of jurisprudence in class VIII MTsN Model of Makassar; and 2) Assess the effectiveness of STAD cooperative learning model toward improving student achievement in the subjects of jurisprudence in VIII.1 class MTsN Model of Makassar the school year 2014/2015. The method used in this research is the Classroom Action Research with the kind of collaborative. The results showed that the application of STAD cooperative learning on the subjects of jurisprudence can improve student achievement. Indicators of improving student achievement seen from the increased value increased vigour and enthusiasm of students in participating in learning activities.

 

References

Al-Qur’anul Karim
Abuddin Nata, Persfektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran, Cet. I, Jakarta: Kencana, 2009
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 2006
Chotimah, Husnul & Dwitasari, Yuyun. 2009. Strategi-Strategi Pembelajaran untuk Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Surya Pena Gemilang Publishing 2009
Departemen Agama RI., Al-Qur’an Terjemah, Edisi Baru, Semarang: CV. Toha Putra Semarang, 1989
Hajar, Ahmad bin ‘Ali bin al-‘Asyqalaniy, Fath al-Bariy bi Syarh Shahih al-Bukhariy, Cet. I, Juz 10, Libanon: Dar al-Fikr, 2000
Harun, Maidir Harun dan Munawiroh, Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an, Cet. I, Jakarta: Puslitbang Lektur Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Depag RI, 2007
Kunandar, Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru., Cet.V; Jakarta: PT Raja Grafindo, 2010
Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2004
Muhaimin, Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalisasinya, Cet. I, Jakarta: Mizan, 1993
Salam, Burhanuddin, Cara Belajar yang Sukses di Perguruan Tinggi, Cet. I; Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2004
Setyono, Tri Djoko. Pembelajaran Berdasarkan Konstruktivisme Dalam Cooperatif Learning., Denpasar : 2005
Sharan, Shlomo. Handbook of Cooperatif Learning. Yogyakarta: Imperium : 2009
Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Cet. II; Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sudirman AM, Intrahsi dan Mativasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali Pers, 1992
Sudjana, Nana -Ahmad Rivai, Teknlogi Pengajaran, Cet. III, Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjono, Anas. Pengantar Statistik Pendidikan, Cet, 22: Jakarta: Rajawali Pers, 2010
Suparto, A. Hadi Suparto dan H. A. Abdul Rahman Saleh, Pengantar Pisikologi Pendidikan, Cet. I; Jakarta: Balai Pustaka, 1986
Tim Redaksi Fokus Media, Himpunan Perundang-Undangan Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Bandung: Fokus Media , 2006.
Tirtarahardja, Umar –la Sula, Pengantar Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2002
Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, Cet. I, Jakarta: Kencana, 2009
UU RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas), Bab I Pasal 1 Ayat 1, (Bandung: Citra Umbara, 2003
Zuhri, Saifuddin dan Ahmad Fawaid. Cooperatif Learning, Pustaka Pelajar, Yogyakarta, 2011.
Published
2017-06-30